מערכות בקרה תעשייתיות

מערכת בקרה תעשייתית (באנגלית: Industrial control system, בראשי תיבות: ICS) היא מערכת המסדירה תהליכים תעשייתיים של עסק. ניתן להשתמש ב-ICS לאוטומציה של תהליכי ייצור. מערכות אלו יכולות להיות מורכבות או פשוטות, בהתאם לצורכי המשתמש. בדרך כלל ICS היא מערכת המשמשת מערך של בקרים המתקשרים זה עם זה כדי לקבל החלטות לגבי מה שקורה. זה נקרא בקר מתוכנת. הוא מנטר את תהליך המשתנים ומווסת את זרימת הנוזל, הגז והחום.

מערכות בקרה היו בתחילה נבדלות, לא קשורות ולעיתים קרובות נדרשה התערבות אנושית כדי לנטר משתנים. כיום הטכנולוגיה מתקדמת כל כך שאפילו מכשירים לא ממוחשבים מסוגלים להעביר נתונים דרך האינטרנט ולפקח על משתנים באופן אוטומטי. רבים מבלבלים בין ICS לבין מערכת SCADA, אך הם אינם זהים. ICS עושה שימוש במערכות בקרה מבוזרות, בקרי לוגיקה ניתנים לתכנות ויחידות מסוף מרוחקות.

למערכות בקרה תעשייתיות יש הרבה יתרונות:

אחד היתרונות העיקריים של ICS הוא היכולת שלה לחסל טעות אנוש. זאת משום שבני אדם רגישים באופן טבעי לטעויות. לשגיאת ICS יכולה להיות השפעה רצינית על המוניטין של החברה ועל הפעילות העסקית שלה. רבים רואים בטעות אנוש את האיום הגדול ביותר על יעילותה של רשת ICS שלהם. זה יכול להיות כל דבר החל משגיאות תכנות PLC וכלה בתצורות שגויות וכלה בשכיחה של מדדים חשובים. מערכות ICS נועדו לחסל נושאים אלה, אבל עדיין יש להם כמה חסרונות.

לאח "י יש חסרון אחד שטעות אנוש יכולה לערער את שלמות המערכת כולה. טעות אנוש אחת יכולה לגרום לשיבושים מסיביים בתהליך הייצור ולהביא לסיום המוניטין של החברה. עם זאת, טעות אנוש נחשבת לעתים קרובות האיום הגדול ביותר על רשת ICS. שגיאה יכולה להיגרם ממגוון סיבות, כולל תצורות שגויות, שגיאות תכנות ב ־ PLCs, או פשוט שכחה לנטר מדדים חשובים. כל אלה טעויות נפוצות שעלולות לגרום לכישלון.

יש יתרונות רבים לשימוש במערכות בקרה תעשייתיות. מערכות אלה יכולות להגביר את הביצועים הסביבתיים ולהפחית את השימוש באנרגיה. הם יכולים להפחית את פסולת האנרגיה וגם לשפר את איכות הסביבה. הדבר מועיל במיוחד כאשר המערכת ממוקמת במפעל או בבניין. יש גם בעיות אבטחה. מערכות בקרה תעשייתיות חסרות ביטחון יכולות גם להיות רגישות לטעות אנוש. הבטיחות של מפעל תעשייתי תלויה בתכנון הבקרה. מפעילים שלא משתמשים במכשיר באופן מאובטח עלולים בסופו של דבר בסכנה.

שגיאות אנושיות הן חלק מכל תחום ומערכות בקרה תעשייתיות אינן יוצאות מן הכלל. לשגיאה באחד ההיבטים יכולה להיות השפעה משמעותית על הפעילות והתמונה של עסק. למרבה המזל, טעות אנוש אינה הבעיה היחידה שניתן היה להיתקל בה כאשר רשת ICS נשלטת על ידי בני אדם. תקלות במערכות עלולות לגרום למצבים מסוכנים. עם ICS, מפעיל יכול להיות בטוח שהבקרים פועלים כמתוכנן.

ישנם סוגים רבים של מערכות בקרה תעשייתיות. הבסיסיים ביותר בנויים על בקרים בדידים קטנים עם לולאת בקרה אחת. מערכות אלו בדרך כלל מגיעות עם LCD קדמי שמאפשר למפעיל לבדוק את המצב הנוכחי של התהליך. מערכות מתקדמות יכולות לכלול חיישנים, מפעיל, וחיישנים. בקרים אלה מסוגלים לשלוט במגוון תהליכים תעשייתיים וניתן להשתמש בהם כדי לעקוב אחר מידע. המידע שנאסף יכול לשמש ליצירת אסטרטגיות בקרה מתקדמות.

זה לא קל להקים ולנהל רשת ICS. שגיאה שנעשתה על ידי אדם ברשת ICS יכולה להשפיע בצורה הרת אסון על המוניטין של עסק ופעילותו. כדי להבטיח שכל רכיב יתפקד כראוי, חיוני להעסיק מהנדסים מיומנים. מערכות הבקרה התעשייתית צריכות להיות מסוגלות לטפל בחובות ולפקח על המידע. עליהם גם לספק רשת תקשורת מאובטחת כדי להימנע מבעיות אבטחה.

למרות שמערכות בקרה תעשייתיות יכולות לשמש ביישומים רבים, הן משמשות בעיקר לשליטה בתהליכים תעשייתיים שונים. הם מסוגלים לווסת תהליכים ולספק מידע כדי לנטר את הסביבה ולהפחית את צריכת האנרגיה. הם אינם מומלצים לציוד עדין משום שהם יכולים ליצור מצבים מסוכנים. לכן, תכנון נכון הוא מרכיב חיוני במערכת מוצלחת. זה לא משנה אם תוכנת אוטומציה מרוכזת או מבוזרת היא חייבת להיות תואמת לסביבות פעולה שונות.

למציאת מערכות בקרה, לחצו כאן: שרף טכנולוגיות